Sunday, February 9, 2014

UBAT.... TAK SUKA

Nafisah demam dah 3 hari
risau jugak takut denggi
esok nak pi klinik
harap-harap demam biasa ja la

Masalah anak2 makchaq ni pulak
memang payah sangat makan ubat
bila makan selalu muntah
dah la nak bagi makan punya susah..
semua pulak tu macam tu
dari Hadi sampai ke Nafisah
bila demam memang penat la dok lap/jaram
malam memang makchaq tak boleh tidoq

Makchaq kagum tengok budak senang makan ubat
anak penakan makchaq sampai kena sorok ubat
asai nampak nak makan.... walaupun tak demam/sakit

Hadi masa baby sampai doktor suruh bawak pi klinik
nak ajaq cara bagi makan ubat..

Bila depa picit mulut dia
dia ketap gigi
depa masukkan ubat dia sembuq habis
lepas tu muntah..
sama macam masa makchaq bagi jugak la..
last2 doktor pun surrender..

Alhamdulillah syukur anak2 makchaq masa kecik2 tak sakit teruk
batuk demam selesema tu ada la sekali sekala
tapi biasanya baik sendiri ja la...

Makchaq bawak pi klinik kalau depa demam lama
untuk check darah kot ada apa2

Antibiotik lagi la payah
Nafisah memang tak pernah makan
dari dulu makchaq memang dari malas nak bagi
kesian bila depa muntah teruk sampai lembik..

La ni depa dah besaq
kalau panadol boleh la jugak bila paksa2
tapi antibiotik.. memang depa tak makan

Kata arwah mak dan abah makchaq
"hang dulu pun serupa.. ubat secamca muntah sepinggan"

Awat la.. anak2 pi ikut makchaq..
kalau ikut pakchaq.. kan senang
tapi makchaq pernah jugak sekali makan antibiotik
nama 'penglobe' punya tak sedap bau dia..
tapi makchaq perabih jugak....
sekali tu ja la..lepas tu tak nak dah..

Doktor macam DZ & Dr Singa mesti marah kan..

  Makan mee ok.. ubat tak mau. ..

Tengok badan memang tau semua
kuat makan.. semua suka...
tapi mai tang ubat...
kalah...

40 comments:

  1. Memang ramai anak2 tak suka
    Dengan ubat
    Jika ada alternatif lain kan bagus
    Macam ubat demam masukkan di punggung...
    Ubat antibiotik n selsema jika
    Ada yg begitu, mudah kerja ibu kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq ada jugak guna... tapi jenuh jugak la paksa..

      Kalau semua ubat kena masukkan di punggung jugak kot kalau banyak sangat..

      Delete
  2. Anak saya dulu pun x mau. Tp bila ubat pil atau kapsul...dia ok. Maka sejak umur 3 thn dia mkn ubat pil. Ubst air tu lama sgt meneroka rongga mulut. Tu yg jd fobia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teror pulak Adam..
      Anak makchaq dah sekolah baru boleh telan ubat pil.. tu pun kena potong kecik2..

      Delete
  3. ank sya yg sulong masa kecik dulu ,demam x pernah mkn ubat pun,,,susah amat nk bgi mkn ....sumbat punggung je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq pun sesekali guna jugak yang masuk di punggung.. tapi jenuh jugak nak paksa...

      Delete
  4. sama mcm anak2 saya...kalau disuruh makan ubat,tetiba ja demam jadi ok...yg sakit gigi..bila diajak ke dentist...tetiba ja cakap dah ok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rupanya ramai yang susah makan ubat... tapi anak2 penakan makchaq & pakchaq senang sungguh.. nampak ubat terus nganga..

      Delete
  5. diorang ni takut ubat ek
    hehe, take care :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang takut semuanya.. tu yang payah kalau sakit..

      Delete
  6. Replies
    1. Ia ke Cikgu.. tak pernah dengaq pulak..

      Delete
  7. Kiranya ikut jejak makchaqlah anak-anak semua:)
    Tapi kalau masih nak makan tak bimbang sangat makchaq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la... yang susah2 nak ikut pulak...
      Selalunya depa ok jugak la.. walaupun makan kurang tapi minum.. atau sup2 boleh la..

      Delete
  8. Anak demam mak pitam! Pitam sebab jenuh dok pulun pujuk makan ubat, pitam sebab anak sakit mak berjaga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betui tu Aina...
      Mak makchaq dulu pun macam tu la kot..

      Delete
  9. Assalamualaikum Mak Chaq

    moga cepat sembuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Atuk

      Dah OK dah nampaknya..

      Delete
  10. samaler ngan azalia anak saya.. kalau bagi ubat dia ketap bibir ...
    tapi kalau sihat okler .. takut kalau tak baik2 sbb tak makan ubat susah hatikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang susah hati... demam tu yang kesian.. nampak tak selesa..

      Delete
  11. Alhamdulillah, makan masih selera makchaq, ummi doakan moga Nafisah cepat sembuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak la selera macam masa sihat.. tapi jenis2 sup dia nak jugak la...

      Alhamdulillah dah sembuh nampaknya..

      Delete
  12. Makchaq.. cheq pun demam.. la ni sedang berusaha bagi cepat sembuh sebab sabtu ni cheq nak pergi menghantar adik ipar nikah kat perak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami pulak semua demam... baru baik...

      Delete
  13. kat rumah saya mak chaq... ada satu species yang payah makan ubat.. dan satu species lagi ... pantang nampak ubat ....

    ReplyDelete
  14. Sama aje makchaq. Anak-anak saya pun takut makan ubat. Kalau vitamin ada flavor tu, kita kata sekali sehari, mereka bantai macam makan gula-gula. Yang pelik masa baby2, masa belum pandai bercakap, ok aje wallop ubat tak ingat dunia...besar sikit aje memang menyirap darah makbapak pun meke tak mahu makan ubat gak!

    ReplyDelete
  15. Anak2 saya pun sama Makchaq..bila besar ni barulah dia orang nak makan..tu pun puas dipaksa...
    Moga Nafisah cepat sembuh...

    ReplyDelete
  16. hehehe.. nasib lah anak2 KA jenis senang makan ubat, sampai kena sorok2kan ubat dari dorang... moga anak2 dah sihat yer MC

    ReplyDelete
  17. sama juga anak2 saya makcaq...sekali makan muntah selambak..penat plak nak lap muntah..dah la nak lap dia lagi...

    ReplyDelete
  18. saya tak suka ubat air. Kalau jumpa doktor, saya akan minta ubat selsema & ubat batuk dlm bentuk pil.. hihihi

    ReplyDelete
  19. Kak Zai susah nak telan ubat cecair kalau tablet besar mana pun boleh. Alhamdulillah anak2 tak jadi masaalah.

    ReplyDelete
  20. alhamdulillah anak2 saya mudah makan ubat... cuma kalau ada jenis ubat yang bau kuat tu, mmg depa tak nak makan... apa pun moga nafisah cepat sembuh ya... kesian makchaq tak cukup tidur...

    ReplyDelete
  21. Dulu saya takut makan ubat walau panadol sebab mudah tertidur walau amik panadol. Skrg dah lali....telan ajerla... anak2 pun alhamdulillah senang makan ubat . rajin atau tidak jer..

    ReplyDelete
  22. kecik2 dulu saya kerap sakit makchaq..
    cemuih makan ubat, mak masuk pil dalam pisang dan saya telan!! hihi

    ReplyDelete
  23. Anak-anak IM, makan ubat, no problem. makan sayoq yang problem...

    ReplyDelete
  24. maan tak turunnya kuah klu tak kenasi..kira semua ikut makchaq la ni..anak2 sy Alhamdulillah sng makan ubat..batuk sikit dah menggeletis mitak ubat,ibu ja tak bg..ibu kata batuk tu virus,nti baik sendiri.hehe

    ReplyDelete
  25. ubat x sedap makchaq..pahit..haha..la ni pakat mkn madu semua..mmg nk kena sorok kalau x dok tala hat tu ja ^_^

    ReplyDelete