Sunday, February 23, 2014

ALHAMDULILLAH KAMI SEMUA DAH SIHAT..

Lepas Nafisah baik demam
habis satu rumah kami demam
mula-mula Syuhada, lepas tu makchaq
Amir , Hadi...
last sekali Khadijah....dia baru kena hari Jumaat lepas
hari ni dah nampak ok sikit

Demam sepesen ja semua...
tak de selera.. lemah.... rasa nak baring ja....
badan/kulit rasa sakit sangat sampai tak boleh sentuh..
padan la masa Nafisah demam dia tak bagi pegang
kalau kita pegang konon nak peluk ke belai2 dia..
menangis jerit2.. jangan pegang....jangan pegang..
rupanya sakit bila tersentuh..

Banyak la rancangn tergendala bila semua tak sihat..
jemputan kahwin tak dapat hadir
nak pi jalan2 cancel..
pakchaq balik pun tak dak sapa layan...kesian kat dia..

Sepatutnya bawak kak Yong  bukak jahitan (spayed)
tapi sapa pun tak larat nak bawak
last2 makchaq bukak sendiri..
makchaq banyak kali jugak bukak jahitan sendiri..
lepas kena jahit malas pulak nak pi klinik untuk bukak jahitan....
bukak sendiri ja la...

Kak Yong ni makin nakai pulak dah spayed
patutnya makin malas....ni makin gemuk makin nakai..
adik2 dia Ngah ngan Chu pun sama.. makin nakai..






Dah sihat makchaq pi kelas masakan anjuran Jiran Wanita
belajaq masak mee rebus Haji Wahid & talam Tokyo
baru tau mee rebus johor ni bukan main renyah nak buat
orang rajin ja boleh..
padan la orang juai mahai..

Makchaq tak sesuai... pasai penyegan...
nak buat hat senang2 ja..

Sebahagian daripada peserta kelas
Cikgu yang hujung kanan
ada 2 orang Korea sebelah cikgu..ada pertukaran budaya
depa duduk dengan keluarga angkat (pakai tudung merah)

Tetamu diapit 2 orang cikgu masak
cikgu masak kami ni jiran kat sini jugak
depa memang pandai masak & ambik tempahan makanan/kuih
tapi rajin mengajaq sampai jiran2 pun boleh ambik tempahan jugak..
tapi makchaq tetap la jadi tukang beli/tukang tempah.. he.. he
bukan apa... tolong bisness kawan...

28 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Sekarang ni cuaca panas sangat...semua orang jadi tak menentu. Tambah lagi kena catu air, lagilah huru hara hidup...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin jugak la ... kat kejiranan kami ni denggi, campak.. semua ada..
      Alhamdulillah air belum catu lagi

      Delete
  2. budak2 pun ramai yang balik makchaq..muntah, demam
    kedatangan di kelas pun merosot..
    saya dan si abdul kecil berpantang ais..tak berani nak minum dalam cuaca begini..
    alhmadulillah..semua dah kebahkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat SP pun sama ye Anim..
      Kat rumah makchaq panas2 ni semua asyik minum ais ja... kena suruh stop la..

      Delete
  3. Cuaca panas ni memang menjadi2 musim demamnya. Aina dari peti ais tak ada botoi ayaq la ni 3 botoi kena sedia tiap2 hari 2 botoi ayaq manis 1 botoi ayaq kosong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami kat rumah pun asyik minum.ais ja...

      Delete
  4. ..memang musim tak sihat skang ni makchaq. ai ni dah sebulan lebih on off. nasib baik la anak2 takde yg demam teruk. dowang selsema je..kat flet ai tu ada lebih dari 5 org yg kene denggi. risau sungguh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat area makchaq pun banyak kes denggi.. sampaii masuk icu..

      Delete
  5. saya pun sama makchaq jugak kut..belajaq masak mcm mana pun..tetap jugak jd tukang beli...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee buat yg senang2 ja.. yg susah beli..

      Delete
  6. cuaca skg ni mmng ramai yg demam,kalau sudah kena sorang kat rumah semua berjangkit....
    mee rebus johor memang leceh sikit buatnya tapi sedap.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedap mee rebus tu.... sesuai dengan susahnya nak buat..

      Delete
  7. inagtkan kak yong tu sape la tadi, hehe
    bestnya ada kelas memasak
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tau nak buh nama apa.. tu yg buh kak yong, angah & chu..
      Kelas masak kat sini sebulan sekali.. macam2 belajar.... aktiviti KRT

      Delete
  8. Alhamdulillah...cuaca panas sekarang ni mengundang banyak nya terjejas kesihatan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin jugak la bunda.. klinik memang penuh sampai malam..

      Delete
  9. semoga semua ahli keluarga makin sihat ya makchaq..bimbang demam ramai2 mcm tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq risau demam denggi, sebab kat kawasan kami ramai yang kena.. sampai ada yg masuk icu..
      Alhamdulillah bila test darah bukan denggi

      Delete
  10. musim demam gamaknya makchaq...anak murid saya pun kena demam campak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat sini pun kat nursery ramai yang demam campak

      Delete
  11. Alhamdulillah, dah sihat semuanya! Rajin juga makchaq gi kelas memasak. Takpalah makchaq jadi tukang makan/tukang beli aje kalau tidak nanti, siapa pulak nak membeli hasil jualan kawan-kawan, ya idak?

    Saya ingat tadi siapalah Kak Yong ni... rupanya kucing :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  12. Assalamualaikum Mak Chaq

    Alhamdulillah
    semuanya dah sihat

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah
    Mak chaq sekeluarga dah sihat walafiat semula..
    Kekadang baik beli lagi dari buat sendiri..... Makan berapa sangat... Nak buatnya berjam-jam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq pun kalau hat susah2 memang fikir macam tu...
      Nak beli bahan2 dah macam2.. jadi tak tentu pulak tu... tapi kat sini ramai yang rajin... makchaq ja kot yang malas bersusah payah ni...

      Delete
  14. syukur semua dah sihat makchaq..sdap mee rebus johor nii suka suka

    ReplyDelete
  15. satu keluarga demam ye makchaq..demam apatu smp badan sakt bila kena sentuh..Alhamdulillah dh sehat semuany..betui tu makchaq,klu semua nk buat sendiri tak laku la org meniaga.hehe

    ReplyDelete