Wednesday, March 29, 2017

REZEKI BURUNG

Kawan pakchaq bagi burung
burung ayam-ayam 6 ekoq
fresh baru sembelih

Depa selalu ajak kami pi makan
bila angin timoq
macam kenduri ramai2 makan
sambil menikmatai angin sejuk..
taun ni tak dapat pi
depa hantaq mai burung...

Omak ai.. susahnya nak proses..
2 jam dok cabut bulu burung 6 ekoq
bulu hat kecik2 tu seksa..
last2 4 ekoq selinap kulit..
tak larat dah...

Macam mana la depa yang selalu ajak kami pi makan tu kerjakan berpuluh2 ekoq..
boleh tabik la kat depa..

Kecik ja.. tapi mencabar sungguh nak bersihkan..





makan sat ja..
tak sampai 15 minit..
lupa nak ambik gambaq
balance 2 ketui buat bukti masak burung...😁





Kawan2 pakchaq bagi macam-macam
ikan sungai, rusa, landak
semua dah bersih.. tinggai masak..
tapi ada sorang ni bagi kancil
baru dapat, depa dan sembelih ja..
comei sangat sang kancil tu....
belum dikerjakan lagi..
tak reti sebenaqnya macam mana nak buang bulu dia..
ada dak sape2 pernah proses kancil..?

33 comments:

  1. Kena siat je kot kulit dia... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi ada yang kata bakar pastu kikis bulu dia..

      Delete
  2. Saya lagi zaman budak2 je pernah makan burung ayam ni,la ni dah tak pernah lagi dah.
    Tak tau pulak cara nak proses kancil ni sebab tak pernah makan pun.Mungkin macam proses kambing lah kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq sejak kawan pakchaq jemput kenduri burung tu baru makan. Kat kedah banyak la depa banyak sawah..
      Makchaq pernah makan kancil tapi nak buat tak tau..

      Delete
  3. Aduh makchaq....siksanya nak makan kalau kena proses dulu. Kalau saya sanggup tak makan tu haha....Dasar pemalas sungguh.
    Susah rupanya nak buang bulu burung ye makchaq....dah rendam dengan air panas ke? Teringat zaman kecik dulu mana ada mesin proses ayam. Mak cabut bulu ayam rendam air panas je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haih makchaq, ayam nak cabut bulu pun saya malas inikan pulak kancil....

      Delete
    2. Macam ayam jugak proses burung.. tapi bulu dia halus2 tu yg susah...

      Kancil tu tak terbuat2 dok beku dlm freezer..

      Delete
  4. kalau saya pulak macam tak gamak nak cabut bulu burung tu...sebab depa ni comel sangattt...rasa tak sampai hati...huwaaaaaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Burung boleh jugak wahida... comel2 pun lebih kurang macam ayam je..

      Tapi sang kancil tu lagi la comel.... terahru sangat nak kerjakan..

      Delete
  5. comei mcm burung puyuh ye makchaq...

    mcm2 betul kwn pakchaq bagi, segala makanan2 rare, kancil lg lah tak penah jumpa... nk jkerjakan lagi lah tak tau mcmne

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besar dari puyuh burung ni..

      Kawan2 pakchaq tau kami ni memang omnivor sejati...
      Asal halal makan... tu yg depa selalu bagi..

      Delete
  6. yaa ampun Makchaq..nekcik takut jenis ayam dan burung gini..lagilah nak suruh cabut tu..kalau paksa pengsan terus nekcik ...hu..hu..lariiiiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq dah biasa buat.. dulu bela ayam.. nak makan anak2 tukang tangkap dan cabut bulu..

      Delete
  7. Saya lagilah makchaq.. dapat yang dah siap masak.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalu jugak dapat yg siap masak.. tapi yg tak masak pun ada..

      Delete
  8. Amboi sedapnye nampak.. nak proses punya laa lama.. makan sat ja no..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap bunda.. tapi tak berbaloi masa proses dengan masa makan..ha ha

      Delete
  9. reseki keliling makchaq ni..semua boleh rasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami omnivor sejati.. orang jamu semua kami makan.. ada orang tak suka & tak berani nak cuba..

      Tu yg kawan2 pakchaq kata bila dpt benda2 rare depa teringat dan nak bagi...

      Delete
  10. Saya pun paling tak suka cabut bulu burung...bulu halus dia tu banyak sangat. Kancil saya tak biasa buat tapi my hubby teror jenis2 mcm ni...dialah yg siang & bersihkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. bulu kecik2 tu.. naik lenguh cabut..
      Ooo tolong tanyakan hubby Nor camne nak buat kancil tu boleh?

      Delete
  11. pernah tengok kancil dkt zoo je.. huhuhu

    ReplyDelete
  12. oo besar dari burung puyuh. saya selalu beli burung puyuh, tp yang dah siap siang semua la. jenuh gak nak proses dia makchaq

    ReplyDelete
  13. Takmpeenah mkn burung ayam..merpati pernahlah..tu pun smm ngidam ngandung sulong.
    Kancil lagi lah pulak..mcm kesian nk siang..

    ReplyDelete
  14. Takmpeenah mkn burung ayam..merpati pernahlah..tu pun smm ngidam ngandung sulong.
    Kancil lagi lah pulak..mcm kesian nk siang..

    ReplyDelete
  15. Aduh makchaq makan memang sedap nak.mengerjakan tu tobat tak reti..sy klu ikan yg kena siang sisik pun.bersajak inikan pulak yg cabut2 bulu..besa org rebuih dulu kot bg senang.klu kancil tak tau la makchaq

    ReplyDelete
  16. Sedapnya burung ayam-ayam tu. Biasanya kalau susah nak buang bulu halus, saya selinap terus kulit dia hihi. Selesai masalah.

    ReplyDelete
  17. Wahhhh..exotic food lah gamaknya ye. Landak saya x pernah makan.

    ReplyDelete
  18. Alahai, makchaq! Terus-terang cakaplah, saya memang tak makan selain ayam, daging lembu dan ikan. Ikan tu pun sesetengah jenis aje yang saya lalu.

    Tak pernah makan daging burung dan haiwan lain. Memproses apatah lagi.

    Tapi seingat saya dulu masa kecil, pernahlah jiran ajak makan tengahari masak burung puyuh kot masak kicap. Pengsan saya menengoknya!

    Pernah juga jiran beri kari daging landak. Mak saya simpan dalam almari tak bagi buka almari tu. Mak tahu anak-anaknya memang tak adventurous langsung. Nak terus buang, tak sampai hati pulak orang dah beri. Kalau tak silap, mak hantar pulak semangkuk kari landak tu ke rumah jiran yang lain ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  19. Kalau proses burung ni biasanya kita tak cabut bulunya.
    Siat dan buang kulitya termasuk kepala dan kaki.

    ReplyDelete
  20. Makcchaq, saya ni orang kampung. Menangkap burung tu memang mainan saya. Asa burung memang lebih sedap dari ayam kat pasar. Sekarang burung dah kurang sebab tempat tinggal dia banyak dah musnah. Hobby saya memang memburu. Tapi memburu untuk makan. Ada juga orang suka2 je memburu.

    ReplyDelete
  21. Saya pernah beli dari pesawah di Sg Besar. Dia jual mmg tanpa kulit..
    Terus masak jer.

    ReplyDelete