Friday, March 3, 2017

BUKU LAMA

Dok susun2 buku
jumpa buku-buku lama
buku makchaq baca masa kecik2
Nostalgia sangat
baca masa darjah 1
kira novel pertama la
sebelum tu dok baca buku2 bergambar ja..
Tengok la ejaan dia..
orang la tak reti baca kot
makchaq dah pandai baca rupanya masa darjah 1
Terer jugak makchaq ni kan..
Mungkin pasai buku first baca
gambaq ni melekat dalam ingatan..
selalu terbayang gambaq ni kalau makchaq naik bot ka feri

Buku ni pulak
baca masa darjah 3
tebai lebih 400 m.s
baca menyorok bawah katil
tak mau bagi orang kacau


Novel ni setanding novel Salina
tapi Salina makchaq baca masa sekolah menengah
masa kecik tak pernah tengok novel Salina


Banyak lagi buku2 lama
kat rumah makchaq
ada yg lagi tua dari makchaq

Sedih buku ni
nangis masa baca
jumpa kat tempat sampah
kecik2 dulu selalu kutip buku orang buang

Menang peraduan mengarang jugak ni

Best seller ni..
cetakan ke 6
tahun 1954
Penulis dia lebih tua dari
arwah tok makchaq
Ni tahun 50an
Menang peraduan mengarang juga
tapi makchaq rasa tak terkesan sangat dengan cerita ni banding cerita2 lain.






44 comments:

  1. Wah....semuanya mak chaq dok simpan elok lagi. Baguih nya. Saya nak cuba jugak lah...nak try cari hat yg dh lama2 tu. Doa2 la mak saya tak bakar lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq bab buku memang sayang sangat.. seboleh2nya x kan buang.. majalah tahun 80an pun ada yg makchaq simpan..

      Delete
  2. banayk makchaq simpan buku lama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq sayang buku...
      Tapi banyak buku2 zaman dulu yg makchaq baca tak dpt diselamatkan..

      Delete
    2. ye la sbb dah lama kan makchaq. kena simpan elok dgn pengudaraan elok barulah dia tahan lama kan. cam kat arkib tu

      Delete
  3. Wah boleh buat muzium buku ni makchaq..kat kampung agaknya masih ada lagi buku lama ni..ada 2 lemari tapicslalu balik x de masa nak menyelongkar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni semua yang makchaq simpan bila dah kawin. Yang kat rumah arwah mak dah x de.. sedih banyak buku2 laaaamaa lagi yg tulisan jawi yg arwah tok & arwah mak dok bacakan kat makchaq masa kecik2 dulu dah x dak...kena bakaq😭😭

      Delete
  4. Simpan lagi makchaq buku dulu dulu noh.....Saya, kalau dulu pandai baca pun, dah tak dak bukti dah makchaq. Gambar zaman sekolah rendah pun tak tau mana pergi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq sayang buku.. buku2 ni makchaq ambik bila dah kawin. Banyak yg dah kena bakaq sebelum sempat ambik...

      Delete
  5. Dasyat lah Makchaq. boleh lagi simpan buku sebegitu lama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq memang sayang buku...
      Tapi banyak jugak yg tak sempat nak selamatkan.. dah kena bakar

      Delete
    2. Azian,
      Kita tak simpan buku sebak kita tak baca buku.

      Delete
  6. hebat kecik 2 dah baca buku tebal...dulu saya baca buku cerita macam cinderella, snow white ...seronok sebab cerita bergambar . sampai terbayang2 .

    ReplyDelete
  7. Buku kebanyakkannya kutip yang orang buang, tak dak pulak orang buang buku cinderella.. orang buang yang tak cantik tercabut2 kulit je la..

    ReplyDelete
  8. Bila kita ada buku kita tak keseorangan. We read to know and we're not alone or we dont feel alone at that time. Buku dulu berkualiti, bukan setakat isinya bahkan materialnya pun bagus.

    Buku lama2 saya dah tak ada sebab hidup pindah randah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buku salina tu, tulisan samad said dapat hadiah pertama tahun tu.

      Delete
    2. Makchaq baca buku kadang2 boleh jadi sooo.. engross & makchaq memang suka baca buku yg boleh buat makchaq rasa macam tu.

      Salina menang tahun 1958, Desa Pingitan tahun 1962

      Delete
  9. cantik lg buku2 tuh pandai betul makchaq jaga... klu dana buku sekolah rendah ntah dh ilang kt mana ntah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak jaga pun.. yg koyak2 tu tampal je.. tapi material bagus kot.. memang dok elok lagi kecuali part yg koyak

      Delete
  10. Tu semua kenangan kan makchaq.. ;)

    ReplyDelete
  11. Nyawa di hujung pedang saya dah baca. Salina saya dah baca. Kalau buku klasik (novek) saya suka pak hamka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buku pak Hamka pun makchaq baca, Tenggelamnya Kapal VDW & Merantau ke Deli(makchaq ada yg reproduce je😭😭) Di Bawah Lindungan Kaabah(x de 😭😭), Menunggu Beduk Berbunyi, Keadilan Ilahi, Kerana Fitnah (tajuk asal Terusir)tiga-tiga ni makchaq ada yg makchaq baca masa kecik2 cetakan tahun 60an.
      Ni je rasanya buku Hamka yg makchaq baca..

      Delete
  12. Nyawa di hujung pedang saya dah baca. Salina saya dah baca. Kalau buku klasik (novek) saya suka pak hamka.

    ReplyDelete
  13. Buku salina tu pernah lalui zaman tu.. nostalgia..

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Makchaq. Hebat koleksi buku-buku tu. Harus dijaga dengan baik....payah nak dapat dah la ni...

    ReplyDelete
  15. Saya ingat buku Nyawa di Hujung Pedang tu....kecik2 dulu pernah baca di library kampung.

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah naa..semua terjaga elok lagi. Gigih betul makchaq simpan buku2 lama ni. husband chek pun ada hobi yang sama..

    ReplyDelete
  17. Makchaq macam tak pindah sejak lahir sebab buku tersebut masih ada dan dlm keadaan baik.
    Saya tak takda apa2 kenangan buku2 masa kecik.
    Habis kena makan anai2...

    ReplyDelete
  18. Wow makchaq ini sangat nosltagia..sy pun suka simpan buku2 lama..tp bila aruah mak pak meninggal rumah kt kmpg dh diruntuhkan byk buku2 smua oun hilang sama.album2 pun habis bilang adik2 tak simpan..sedih sgt tau..klu tau sy dh ambik smua bawak balik rumah sy.huhu..

    ReplyDelete
  19. Wah, makchaq! Ni baru betul minat membaca. Lama sungguh usia buku-buku makchaq ni. Saya pun suka juga baca novel tapi banyak yang dah takda. Novel masa zaman kecil, zaman sekolah menengah, zaman universiti even zaman baru kerja pun dah tinggal sejarah aje, makchaq. Takda dalam simpanan lagi dah!

    ReplyDelete
  20. Lama betul tu makchaq... saya pun suka buku... tapi novel dan buku zaman remaja saya dah dihapuskan sebab tak cukup ruang nak simpan... sedih...

    ReplyDelete
  21. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
    Telephone..Number:[+60]1123759663
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia
    [[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  22. Halo semuanya, nama saya Sarah Adia dari Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk berterima kasih kepada ALLAH yang telah mewujudkan impian saya, saya telah mencari pinjaman selama 2 tahun terakhir sekarang sampai teman saya yang namanya LILOW BELUM memperkenalkan saya kepada Anthony Yuliana Lenders pemberi pinjaman yang andal, di mana saya akhirnya mendapat pinjaman sebesar Rp350 juta, saya hanya melakukan pembayaran untuk asuransi pinjaman saya dan biaya transfer sebelum Anthony Yuliana Lenders mentransfer pinjaman sebesar Rp350 juta ke dalam akun saya, saya akan suka untuk menggunakan kesempatan ini untuk menasihati mereka yang mencari pinjaman untuk berhati-hati karena 70% dari pemberi pinjaman palsu hanya sedikit yang nyata. jika Anda tertarik dengan pinjaman, saya ingin memberi nasihat bahwa Anda harus menghubungi pemberi pinjaman yang andal melalui email (anthony.yulianalenders@gmail.com) atau melalui
    BBM INVITE (E37F9BCC) atau via
      whatsapp +1 (323) 4026088, email saya untuk informasi lebih lanjut
    (sarahadia234@gmail.com)

    ReplyDelete
  23. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
    BBM INVITE:::[D8980E0B]

    ReplyDelete
  24. Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi tentang pekerjaan baik Tuhan dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pinjaman 6-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasinya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya lamar, Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta saran Anda jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda sebaiknya menghubungi SANDRAOVIALOANFIRM. hubungi mereka melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com) Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete
  25. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete
  26. Saya MENJADI ANDA SEMUA PADA HALAMAN INI
    INI IALAH CERITA SAYA

    Saya MURNI SANTI, Aa wanita, ibu, saudara perempuan dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGELUARAN ESTATE REAL dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tiada siapa yang mahu meminjam wang untuk melengkapkan projek komersial kami telah dalam pembinaan beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang mendakwa sejumlah besar wang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

    Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik-baiknya dan membantu, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak untuk menanggung dan saya kehilangan semua harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA GANTI PELANGGAN GLOBAL syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak bimbang bahawa syarikat itu akan meminjamkan saya wang, walaupun jumlah yang saya perlukan adalah besar, dan saya dapat memberi mereka keperluan yang ada beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

    Saya pergi melalui semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan wang yang saya minta selepas telah mengesahkan saya layak untuk pinjaman, saya diminta menunggu, untuk mengejutkan saya yang paling besar pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya melakukannya dengan baik, ini menjadikan kehidupan saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA JUTA PELAYAN GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI AKU
    Murni Santi
    murnisanti55@gmail.com

    ReplyDelete
  27. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  28. Keajaiban tidak akan pernah berakhir, saya berdoa untuk allah untuk memberkati Nyonya Esther Patrick, saya kehilangan Ewita warga negara Indonesia, saya tinggal di JL.kutisari selatan geng ekonomi No. 13-G, Indonesia. Ibu saya mengatakan kepada saya bahwa dia akan melalui internet dan datang ke publikasi Nyonya Esther Patrick, mengatakan bahwa fasilitas kredit telah memberinya pinjaman kepada masyarakat umum dengan suku bunga sangat rendah 2% persen, Anda dapat menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com].

    Jadi, saya memberi tahu teman saya tentang pandangan meminjam dari Nyonya Esther Patrick, dan dia mengatakan dia tidak akan memberi tahu saya bahwa saya tidak meminjam dari Nyonya Esther Patrick, tetapi saya perlu meminjamkan sejumlah kecil untuk memeriksa apakah perusahaannya adalah perusahaan.

    Jadi, saya bertindak atas sarannya dan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com] yang diposkan oleh ibu saya, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200.000.000. Nyonya Esther Patrick menanggapi saya dan mengirimi saya semua syarat dan ketentuan perusahaannya yang saya baca dan saya menyetujui persyaratannya.Setelah persetujuan permohonan pinjaman, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa jumlah Rp200.000.000 dikreditkan ke rekening bank saya dari perusahaan Nyonya Esther Patrick.

    Saya sangat senang dan berbagi kabar baik dengan ibu saya dan teman saya yang menyarankan saya untuk terus maju.Ia menyelesaikan pembayaran kembali pinjaman tersebut pada 07 Juli 2018, dan saya meminta sejumlah Rp550.000.000 yang juga saya terima di rekening bank saya setelah prosedur itu dilakukan.

    Jadi, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi tahu siapa saja yang mencari pemberi pinjaman pribadi di Internet yang pasti akan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui e-mail {ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM}Anda dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan bantuan atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman.Ini email saya: [ewitayuda1@gmail.com]Terima kasih, pengikut saya

    ReplyDelete
  29. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete