Friday, March 3, 2017

BUKU LAMA

Dok susun2 buku
jumpa buku-buku lama
buku makchaq baca masa kecik2
Nostalgia sangat
baca masa darjah 1
kira novel pertama la
sebelum tu dok baca buku2 bergambar ja..
Tengok la ejaan dia..
orang la tak reti baca kot
makchaq dah pandai baca rupanya masa darjah 1
Terer jugak makchaq ni kan..
Mungkin pasai buku first baca
gambaq ni melekat dalam ingatan..
selalu terbayang gambaq ni kalau makchaq naik bot ka feri

Buku ni pulak
baca masa darjah 3
tebai lebih 400 m.s
baca menyorok bawah katil
tak mau bagi orang kacau


Novel ni setanding novel Salina
tapi Salina makchaq baca masa sekolah menengah
masa kecik tak pernah tengok novel Salina


Banyak lagi buku2 lama
kat rumah makchaq
ada yg lagi tua dari makchaq

Sedih buku ni
nangis masa baca
jumpa kat tempat sampah
kecik2 dulu selalu kutip buku orang buang

Menang peraduan mengarang jugak ni

Best seller ni..
cetakan ke 6
tahun 1954
Penulis dia lebih tua dari
arwah tok makchaq
Ni tahun 50an
Menang peraduan mengarang juga
tapi makchaq rasa tak terkesan sangat dengan cerita ni banding cerita2 lain.






32 comments:

  1. Wah....semuanya mak chaq dok simpan elok lagi. Baguih nya. Saya nak cuba jugak lah...nak try cari hat yg dh lama2 tu. Doa2 la mak saya tak bakar lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq bab buku memang sayang sangat.. seboleh2nya x kan buang.. majalah tahun 80an pun ada yg makchaq simpan..

      Delete
  2. Replies
    1. Makchaq sayang buku...
      Tapi banyak buku2 zaman dulu yg makchaq baca tak dpt diselamatkan..

      Delete
    2. ye la sbb dah lama kan makchaq. kena simpan elok dgn pengudaraan elok barulah dia tahan lama kan. cam kat arkib tu

      Delete
  3. Wah boleh buat muzium buku ni makchaq..kat kampung agaknya masih ada lagi buku lama ni..ada 2 lemari tapicslalu balik x de masa nak menyelongkar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni semua yang makchaq simpan bila dah kawin. Yang kat rumah arwah mak dah x de.. sedih banyak buku2 laaaamaa lagi yg tulisan jawi yg arwah tok & arwah mak dok bacakan kat makchaq masa kecik2 dulu dah x dak...kena bakaq😭😭

      Delete
  4. Simpan lagi makchaq buku dulu dulu noh.....Saya, kalau dulu pandai baca pun, dah tak dak bukti dah makchaq. Gambar zaman sekolah rendah pun tak tau mana pergi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq sayang buku.. buku2 ni makchaq ambik bila dah kawin. Banyak yg dah kena bakaq sebelum sempat ambik...

      Delete
  5. Dasyat lah Makchaq. boleh lagi simpan buku sebegitu lama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq memang sayang buku...
      Tapi banyak jugak yg tak sempat nak selamatkan.. dah kena bakar

      Delete
    2. Azian,
      Kita tak simpan buku sebak kita tak baca buku.

      Delete
  6. hebat kecik 2 dah baca buku tebal...dulu saya baca buku cerita macam cinderella, snow white ...seronok sebab cerita bergambar . sampai terbayang2 .

    ReplyDelete
  7. Buku kebanyakkannya kutip yang orang buang, tak dak pulak orang buang buku cinderella.. orang buang yang tak cantik tercabut2 kulit je la..

    ReplyDelete
  8. Bila kita ada buku kita tak keseorangan. We read to know and we're not alone or we dont feel alone at that time. Buku dulu berkualiti, bukan setakat isinya bahkan materialnya pun bagus.

    Buku lama2 saya dah tak ada sebab hidup pindah randah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buku salina tu, tulisan samad said dapat hadiah pertama tahun tu.

      Delete
    2. Makchaq baca buku kadang2 boleh jadi sooo.. engross & makchaq memang suka baca buku yg boleh buat makchaq rasa macam tu.

      Salina menang tahun 1958, Desa Pingitan tahun 1962

      Delete
  9. cantik lg buku2 tuh pandai betul makchaq jaga... klu dana buku sekolah rendah ntah dh ilang kt mana ntah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak jaga pun.. yg koyak2 tu tampal je.. tapi material bagus kot.. memang dok elok lagi kecuali part yg koyak

      Delete
  10. Tu semua kenangan kan makchaq.. ;)

    ReplyDelete
  11. Nyawa di hujung pedang saya dah baca. Salina saya dah baca. Kalau buku klasik (novek) saya suka pak hamka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buku pak Hamka pun makchaq baca, Tenggelamnya Kapal VDW & Merantau ke Deli(makchaq ada yg reproduce je😭😭) Di Bawah Lindungan Kaabah(x de 😭😭), Menunggu Beduk Berbunyi, Keadilan Ilahi, Kerana Fitnah (tajuk asal Terusir)tiga-tiga ni makchaq ada yg makchaq baca masa kecik2 cetakan tahun 60an.
      Ni je rasanya buku Hamka yg makchaq baca..

      Delete
  12. Nyawa di hujung pedang saya dah baca. Salina saya dah baca. Kalau buku klasik (novek) saya suka pak hamka.

    ReplyDelete
  13. Buku salina tu pernah lalui zaman tu.. nostalgia..

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Makchaq. Hebat koleksi buku-buku tu. Harus dijaga dengan baik....payah nak dapat dah la ni...

    ReplyDelete
  15. Saya ingat buku Nyawa di Hujung Pedang tu....kecik2 dulu pernah baca di library kampung.

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah naa..semua terjaga elok lagi. Gigih betul makchaq simpan buku2 lama ni. husband chek pun ada hobi yang sama..

    ReplyDelete
  17. Makchaq macam tak pindah sejak lahir sebab buku tersebut masih ada dan dlm keadaan baik.
    Saya tak takda apa2 kenangan buku2 masa kecik.
    Habis kena makan anai2...

    ReplyDelete