Wednesday, September 25, 2013

SUSAH RUPANYA..

Semalam kawan lama telefon
dia kat immigresen nak buat permit bibik
tapi tersilap buat wang pos (terkurang jumlah bayaran)
dia mintak tolong makchaq hantaq dia ke Tabung Haji
nak kena keluaq duit lain pasai wang pos yg mula tu dah tak boleh guna..

Dalam kereta bersemangat dia cerita
baru la makchaq tau
susah  nak uruskan ambik bibik ni
dah la belanja banyak
urusan pun bukan main seksa
dia kata kalau ambik dari agensi mahai sangat pulak
jadi untuk jimat dua tiga ribu buat la sendiri

Selalu yang makchaq dengaq
cerita kawan-kawan dok pening kepala dengan perangai bibik
yang malas, yang lari tinggai budak2, yang mencuri macam2
rupanya nak dapat pun susah..

Kesian  kat orang yang memerlukan khidmat bibik ni
nak dapat pun jenuh
dah ada pun tak tentu senang

Makchaq tak pernah ada bibik...
pakchaq tak suka ada orang lain kat rumah

28 comments:

  1. Memang susah dan belanja banyak makchaq. Adik kak Zai selalu complaint pasal inilah.

    Sekarang kak Zai guna khidmat helper, lagi mudah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada kawan makchaq pun guna helper, tapi kadang2 yang agen hantaq ok, kadang2 tak ok.. kata dia la...

      Delete
  2. samalah dengan saya makchaq.. tak selesa bila ada orang lain dalam rumah.. nak bergumbira pun tak boleh.. ;)

    ReplyDelete
  3. kat sp ni ada bibik balik hari, tak duduk rumah kita, makchaq. dia ikut suami dia ke malaysia. dari dok melangu di rumah, depa p rumah kami yg memerlukan. kira jam makchaq. oklah, saya ambil 3x seminggu. dari kul 2-7 senangle sikit kerja rumah ada yang tolong urus:-))...

    suami pun tak suka bibik dok sama kita tapi kalau balik hari ni, ok sangat2

    ReplyDelete
  4. bayaq mahai mahai tut tut depa lari..hangat ati haihhh..nasib la saya tak kerja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang banyak untung dok rumah ni kan...

      Delete
  5. Memang rumit la, Kakchaq. Kami dulu pun ada jugak sorang kat rumah sebab masa tu mak saya tak sihat, kena ada orang jaga dia. Tapi masalah permit bibik tu, adoih..Sekarang dah takdak dah bibik & ni dok terus berdoa semoga mak saya sihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakchaq pun doakan Cik G sentiasa sihat....

      Delete
  6. Dulu masa anak2 kecik Aina guna bibik 2 tahun tapi lepas tu dak dah, untung waktu tu suami pulak kerja jauh sesekali ja ada rumah. Bila dia tukaq Bukit Aman balik bibik dah berhenti.

    Ada bibik susah dia nak berlenggeng...ahahaaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakchaq pun suka berlenggeng kat rumah.. tu yang tak mau tu...

      Delete
  7. saya pun tak selesa ada org lain dlm rumah.

    ReplyDelete
  8. betul tu zulaikha, tapi bagi depa yang bekerja dah takder pilihan nak buat camane kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betui tu Bunda... ada kala keadaan memaksa...

      Delete
    2. Betui tu Bunda... ada kala keadaan memaksa...

      Delete
  9. tak pernah guna khidmat bibik...nsaib baik duk berdekatan dgn mak...masa anak2 kecik mak yg tolong jaga kan...pernah ckp ngan mak nak ambik bibik...mak tak benarkan.....dok dgr crita kwn2 yg guna khidmat bibik ni...mcm2 hal yg bibik2 ni buat..rasa mmg berbaloi lah tak guna bibik...tp nak buat mcm mana kan makchaq..kalau dah mmg bibik satu keperluan..tiada pilihan lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untung kalau nenek nak tolong jaga cucu..
      Makchaq pun Alhamdulillah.. pengasuh anak2 memang baik2 sangat... sampai la masih berhubung.. dah jadi macam sedara

      Yang tak de pilihan tu terpaksa la tempuh jugak kan...

      Delete
  10. bibik saya dah macam famili sendiri dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beruntung Dr..
      mungkin ramai jugak yang dapat bibik baik... tapi tak cerita...
      yang dok cerita yang tak ok ja..

      Delete
  11. Kakak dah rasa berbelas-belas tahun guna khidmat bibik. Tapi kakak semua ambil dari agen - mahal memang mahal tapi nak buat sendiri kena turun-naik immigresen, kalau tak banyak kerja tak apa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berbelas tahun... lama tu kakZakie.. kalau guna egen senang kan..kawan makchaq tu kata agen sekarang lebih RM8K

      Delete
  12. ibu_suri juga pernah suruh IM ambil orang gaji untuk urus rumah IM. Tapi IM kata... takut nanti bibik yang jaga makan minum IM... you nanti jeles la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibu_suri kesian tengok IM dok buat semua kerja sorang2.. tu yg dia suruh ambik bibik...

      Delete
  13. sy tak mampu amik bibik,klu mampup un takut kot mcam2 hai dengaq pasai depa ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq pulak tak besa ada orang lain kat rumah.. anak-anak pun bila kata kita cari bibik la tolong.. teruih semua jadi super rajun sebab tak mau bibik...

      Delete
  14. saya pun selalu dengar cerita pasal bibik ni dari kawan2 n sedara mara yang terkena... bibik lari, curi barang, malas, yang tak reti bahasa, dan macam2 lagilah...

    ReplyDelete