Sunday, April 14, 2013

ALHAMDULILLAH SYUKUR MAKCHAQ KEPADA ALLAH

Minggu lepas
mula2 Nafisah demam, batuk selsema
dia tidoq tak jerap
sat2 jaga sat2 jaga
hidung tersumbat batuk.. kesian kat dia

Makchaq pun bila tidoq jaga tidoq jaga
dok jaga Nafisah
langsung sakit kepala
rasa nak demam jugak

Nafisah dah ok
Khadijah pulak demam batuk selsema
tapi dia dah besaq tak la merengek kacau makchaq..

Hari Khamis Syuhada pulak accident masa balik kerja
dia call pukui 7.20 kata dah nak balik
'hati2.. hujan lebat ni..'  makchaq pesan..
pukui 8.00 leih dia call kata accident
macam nak tercabut jantung makchaq

Hujan jalan licin
terbabas masa nak conner
dia kata kereta macam ter arah ke kiri
reflectnya tarik stereng
langsung langgaq divider
kereta berpusing.. langgaq divider kiri kanan
sampai berenti mengadap arah bertentangan

Alhamdulillah tak dak kereta lain masa tu
dia pun tak cedera cuma trauma..
kereta teruk la...

Pakchaq balik urus semua..
makchaq ni tak berapa reti...

La ni Syuhada pi kerja naik keretapi
mula2 dulu pun naik keretapi
tapi bos dia sibok dok suruh bawak kereta
nak suruh kerja luaq ngan nak suruh stay balik lambat
tu yang bawak kereta..

Apa2 pun makchaq bersyukur sangat2
Syuhada tak cedera
Nafisah ngan Khadijah pun dah baik demam..

Alhamdulillah.. syukur ya Allah...
sedikit dugaan
Allah nak kejutkan makchaq jangan asyik dok leka


3 anak dara manja, buah hati makchaq.. 4, 14 & 24 tahun.. 


66 comments:

  1. Jauh-jauh usia anak dara makchaq ye... yg pasti si comel Nafisahlah untung semua kakak dah besar.

    Syukurlah Syuhada tak ada apa-apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nafisah ngan Khadijah jarak 10 tahun, Khadijah ngan Syuhada ada Amir kat tengahnya..

      Memang syukur sangat Syuhada tak cedera..

      Delete
  2. Alhamdullilah..nasib baiklah Syuhada ok. Ai haritu pun sama jadi mcm anak dara Makchaq, kete berpusing..tak boleh nk control stereng. time tu jln basah. tp nasib la kete 'tak cedera' :)

    mmg musim demam skang ni. ai & anak pun baru je sembuh dari demam minggu lps..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti takut kan.. kereta sampai berpusing.. tapi memang syukur sangatla dia selamat walaupun kereta teruk..

      Kat tempat makchaq rupanya musim demam campak ngan kuku & mulut..

      Delete
  3. Wah...dah bsr semuanya ank2 makchaq... :D
    Alhamdulillah...nsb baik syuhada ok x cedera..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak makchaq semua dah besaq2.. Nafisah sorang yang kecik..

      Makchaq pun bersyukur sangat dia tak cedera..

      Delete
  4. Syukur Alhamdullilah Syuhada selamat makchaq...Kereta rosak takpe, yg penting tak cedera..Dan alhamdullilah anak2 lagi 2 org tu dah sihat...sekarang mmg musim demam batuk selsema makchaq...ramai sungguh patient saya macam ni sekarang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq pun syukur sangat Syuhada tak cedera..kereta tu.. walaupun sedih jugak tapi ok la kan..

      Rupanya kat tempat makchaq pun sana sini demam batuk selsema.. campak & kaki mulut tu pun ada..

      Delete
  5. alhamdulillah..semuanya dah selamat..

    bila anak anak demam tak lena tidoq dengan mak sekali tak tidoq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah Zu..

      Betui.. anak2 tak sihat mak pun ikut tak tidoq..

      Delete
  6. Alhamdulillah anak2 makchaq semuanya ok tidak ada yang serius.

    Kalau sebut pasal accident kak Zai fobia sebab dulu anak lelaki pernah kena.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kering darah jugak la bila dengaq accident tu.. tapi memang syukur sangat tak cedera apa..

      Delete
  7. Alhamdulillah.... Boleh tahan juga terbabasnya tu. syukurlah dia tak cedera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang syukur sangat Aziela..

      Kalau tengok kereta memang teruk jugak..

      Delete
  8. Alhamdulillah syuhada tak tercedera...yg mmbaca ni pun ikut sama luruh jantung .....ya Allah..tu yg kita mak mak ni duk risau

    Harap2 isi rmh makchaq bertambah sihat la naa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukur sangat2 dia tak cedera tu...

      Memang selalu risau dia bawak kereta balik malam2, tambah bila hujan.. tapi nak buat macam mana kan....

      InsyaAllah kami semua dah ok.. tinggai batuk sikit2 lagi..

      Delete
  9. sedikit ujian ya makchaq....
    manis2 dan sopan anak2 dara tu hehe...kalau ada anak bujang besar2,dah cop nak wat menantu hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak diuji kadang2 kita ralit sangat..

      Anak2 dara Kam pun makchaq suka tengok.. ayu macam maknya..
      Abang Bad dah ada pilihan hati ke? he he

      Delete
  10. Salam Kakchaq. Takut jugak sampai berenti mengadap arah bertentangan tu, nasib baik sungguh takdak keta dok mai masa tu, ya Allah..Alhamdulillah semuanya selamat. Keta takpa, boleh pebaik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang takut jugak dengaq cerita dia... pernah la nampak kereta yang mengadap ke arah kita dok mai.. dok pikiaq jugak macam mana boleh jadi lagu tu.. tau2 tu yang jadi kat Syuhada..

      Dia kata tak laju, tapi ayaq banyak sebab jalan tu menurun, jadi ayaq laju la turun.. tu yg kereta macam terbawak ke kiri..bila dia tarik stereng sikit teruih berpusing

      Memang syukur sangat2 dia tak apa2..

      Delete
  11. anak dara mak chaq beza umur 10 tahun sorang?
    mujur semua selamat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang perempuan beza 10 tahun, tapi ada lelaki antara Khadijah ngan Syuhada..

      Delete
  12. Alhamdulillah...
    Syuhada tiada apa-apa...
    Anak kan.... apapun bila melibatkan anak... jantung kita memang cepat berderau dan terkejut....
    Itulah harta kita di dunia dan di akhirat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq memang syukur sangat2 dia tak apa2..

      Makchaq ni kalau anak pi mana2 drive sorang2 memang risau selagi depa tak sampai balik.. ialah macam2 fikir.. budak2 takut mengantuk ;a apa la..

      Delete
  13. Alhamdulillah....Syuhada tak mengalami apa2 kecederaan...semua ujian Allah ni buat kan kita lebih menjadi berhati-hati...lebih lagi menjaga kesihatan..semua ni kita anggap yg positif jer kan makchaq...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang makchaq rasa syukur sangat... ujian ni Allah datangkan bila kita leka.. sebab terlampau selesa kot...

      Delete
  14. Comel2 anak dara makchaq..beza 10 tahun masing-masing...
    Betul makchaq, kadang2 kita "dikejutkan" supaya tak terus lena...tu tanda Allah ingat dan sayang kat kita.
    Alhamdulillah, semua dah ok..walaupun saspen baca cerita awal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Anim.. bila selesa sangat kita jadi leka.. Tapi memang makchaq syukur sangat2 Syuhada tak cedera apa2..

      Delete
  15. Alhamdulillah Makchaq... Syuhada pun selamat, Khadijah dan Nafisah pun dah sihat. Cuaca tak menentu la ni... Jaga kesihatan Makcahq tu pasai kalau mak sakit huru-hara rumah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang syukur sangat..

      Alhamdulillah jugak la kan mak2 ni jarang sakit...

      Delete
  16. syukur alhamdulillah..Syuhada selamat. masa hujan ni memang kena extra berhati-hati walaupun orang kata, malang tak berbau..di pihak kita, kena juga berwaspada.

    sat panas, sat hujan...dengan cuaca macam ni cukup mudah kena demam. jaga kesihatan baik2 naa makchaq n family...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang selalu pesan hati2.. tapi tu la bila nak terjadi.. syukurnya tak cedera...

      Alhamdulillah kami dah lega.. tinggai batuk sikit2 ja.

      Delete
  17. Alhamdulillah,Syuhada selamat.

    ReplyDelete
  18. nasib baik tak jadi apa2 kan mak chaq. jauh jarak si comel kecik dgn kakak2nya.mesti manja habis ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah dia tak apa2..

      Memang manja sangat Nafisah ni.... ramai melayan...

      Delete
  19. alhamdulillah semua selamat... hujan2 mang is pun bawak slow.. seghiau la... moga kita semua dibawah lindungan kasihNYA sentiasa.. amin (^___^)

    ReplyDelete
  20. Bawak kereta ni cuaca ok pun kena hati2, tambah pulak bila hujan dan malam... Memang kena double hati2 kan...

    ReplyDelete
  21. Syukur Alhmdulillah....syuhada selamat...

    ReplyDelete
  22. Alhamdulillah semuanyer dah ok yer MC.. Allah swt sayangkan kita tu sbb tu diberikan satu demi satu ujian & dugaan !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betui KA, Allah masih sayang.. tu la dikejutkan jangan leka sangat...

      Delete
  23. Alhamdulillah.. selamat semuanya..
    Moga Makchaq, Nafisah cepat sembuh..
    Moga Khadijah kuat menghadapi ujianNYA..

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah dah selamat dan adik2 pun dah sehat

    ReplyDelete
  25. Alhamdulillah, semua dah selamat..

    ReplyDelete
  26. Allahuakbar! saya yg baca pun nak tercabut jantung! Apapun syukur la semuanya dah ok...aduii dup dap dup dap jantung ni, teringat anak2 yg sering outstation, nak2 kalu musim ujan...takleh lelap mata dibuatnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq pun selalu risau bila anak2 bawak kereta/motor

      Tapi takkan tak bagi pulak depa nak pi kerja.. entahlah..hati mak ni kan..

      Delete
  27. tq atas ucap selamat utk adik yer MC !

    ReplyDelete
  28. betoiler tu mak chaq.. kitani kalau selesa sangat tak berapa nak sedar... Syukur Alhamdulillah semuanya dalam keadaan selamat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukur selamat dan syukur jugak Allah bagi ingatan...

      Delete
  29. Assalamualaikum mak chaq. Saspennya saya baca citer mak chaq ni. Alhamdulillah lega rasa hati, Syuhada tak de apa2. Kete boleh repair kan, mohon sangat Allah lindungi anak2 kita kan, mak chaq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq memang terkejut sangat.. Tapi syukur jugak sangat2 dia selamat.....Semoga anak2 kita semua dilindungi Allah dari kecelakaan dan kejahatan..

      Delete
  30. syuhada dah ok ka makchaq? kena pelan2 balik soh dia drive semula..

    cute la semua anak makchaq ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia dah ok...

      Mak depa pun cute jugak tau...wakakaka..

      Delete
  31. assalamualaikum,

    kadang tu Allah beri kita ujian untuk kita lebih mensyukuri
    nikmat yg Allah beri...ini dari pengalaman ati sendiri.

    alhamdulillah...semuanya selamat. Anak2lah anugerah yg tak ternilai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betui Ati..

      Bila selesa sangat boleh leka..Alhamdulillah ujian kecil saja yg Allah bagi..

      Delete
  32. nice day :)
    Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
    pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
    Jadilah seperti yang kamu inginkan,
    karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
    dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
    yang ingin kamu lakukan

    http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete
  33. Alhamdulillah tak de apa...seriau bila dgr accident ni...huhu...

    ReplyDelete
  34. semoga anak makcaq cepat sembuh....

    ReplyDelete
  35. Makchaq.. updatelah lagi cerita dak Nafisah tu.. ;)

    ReplyDelete
  36. Mak Chaq, comel2 na anak2 dara mak chaq, syukur semuanya selamat. Berdebar baca kalau ada tulis accident2 ni

    ReplyDelete